Plantes introduites : tous ensemble contre ces envahisseurs végétaux !


Les ethnobotanistes du 17ème siècle vantaient déjà la magnificence de la flore primaire polynésienne. Selon la Direction de l’Environnement, il existe près de 900 espèces de plantes « originelles », dont une partie est endémique (spécifique à une île ou un littoral précis). Seulement, voilà, ces dernières sont en danger face à l’invasion de 1800 espèces introduites. Prévues au départ pour décorer les jardins et les cours, certaines ont pris le « pouvoir » sur leur entourage, devenant ainsi des espèces à éradiquer.

L‘évolution du mode de vie des polynésiens a fait reculer celle des plantes et arbustes, au profit malheureusement d’espèces coriaces importées par l’homme. Les premières introductions datent de l’arrivée des premiers navigateurs à bord de leurs pirogues doubles, il y a 1500 ans. On dénombre environ 1800 plantes qui ont réussi à s’implanter « ou plutôt, à s’imposer ! » nous dit une horticultrice de Puna’auia « Par exemple, un grand nombre de plantes ont été introduites au début des années 1900, c’est le cas du miconia( ndlr : 1937). Au début, elles devaient juste servir à la décoration, voire à l’embellissement des jardins de l’époque et des arboretums qui fleurissaient un peu partout sur l’île de Tahiti. Et aujourd’hui, les résultats sont décevants, mais ceux qui avaient fait ça à l’époque, ne pouvaient pas savoir. Seulement, voilà : les fleurs et autres plantes d’origine perdent du terrain au profit de celles qui sont venues de l’autre côté de l’océan. »

Le problème est pris très au sérieux par la DIREN, Direction de l’Environnement Polynésien. Selon les spécialistes « Elles (les variétés dites « envahissantes ») ont été pour la plupart introduites de façon volontaire par l’homme comme plantes ornementales ou utiles (plantes alimentaires, médicinales, fourragères, fruitières,…), comme arbres d’ombrage ou de reforestation, et parfois de façon accidentelle (comme « contaminants » dans des lots de graines d’autres espèces cultivées par exemple). (…) L’invasion peut être soit rapide avec une « explosion démographique » suivant l’introduction, soit se déclencher plusieurs dizaines d’années plus tard après une longue « phase de latence » pendant laquelle l’espèce passe inaperçue ou semble inoffensive.

Bien que l’on ne puisse prétendre que la totalité des 1800 espèces introduites constitue un danger pour la faune d’origine, 600 d’entre elles ont déjà été identifiées. En poursuivant la sélection des plantes véritablement dangereuses, une centaine sont « naturalisées » (elles font partie du PVP, Paysage Végétal de la Polynésie). En allant encore plus loin, les spécialistes ont isolé 35 espèces les plus agressives.

Liste des 35 plantes « les plus recherchées » du Pays

La Direction de l’Environnement a dressé une liste des plantes les plus menaçantes pour la flore locale. Une fiche exhaustive est téléchargeable sur le site : www.environnement.pf.:// www.environnement.pf. Celle-ci présente de manière très complète les spécificités de chaque plantes, par catégorie : herbacées, lianes, arbustes et arbres. Ce sont là des fiches signalétiques qui ont été mises en place pour faciliter leur identification.

Pour les espèces les plus « néfastes », des circulaires sont préparées comme pour le mimosa de Farnèse, classé dans la catégorie des « arbustes ». La Direction de l’Environnement en donne une description précise : D’origine d’Amérique tropicale, le "puke" a été introduit en Polynésie française vers les années 1863. Il se développe dans les zones sèches de basse altitude et s’est véritablement implantée dans l’archipel des Marquises où il s’avère être envahissant. Par arrêté n°65 CM du 23 janvier 2006, le puke fait partie des 35 plantes envahissantes qui font l’objet de mesures d’interdiction d’importation nouvelle, de multiplication et de plantation, de transfert d’une île à l’autre de tout plant entier ou fragment de plant, bouture, fruit et graines en Polynésie française.

Christophe Brocherieux, de la cellule Bio-diversité à la DIREN, nous apporte une précision sur l’un des critères déterminants qui a permis l’établissement de cette liste des 35 espèces considérées comme les plus dangereuses : « le critère de sélection a été leur mode de propagation sur le territoire ou une partie de celui-ci, c’est-à-dire par dissémination. Un moment ou un autre, ces plantes comme le « puke » produisent des graines qui peuvent être déplacées par les airs (vent, oiseaux). Il existe effectivement d’autres plantes toutes aussi envahissantes, mais du fait qu’elles ne donnent que des fleurs, il est plus facile à les éradiquer. »

Une fiche « Alerte » est même sortie tout droit des services de la DIREN. Ce dernier, rendu public en avril dernier, décrit cette espèce comme un arbuste « à abattre ». Elle pourrait même figurer sur un avis de recherche de type « reward », sauf qu’ici, les agents de l’Environnement la veulent morte. Toujours selon cette fiche, un « puke » a été retrouvé près de la digue de Motu uta. Il semblerait que l’arbuste s’y trouvait depuis un certain temps déjà.

Il faut savoir que L’expansion spatiale des plantes envahissantes se fait en général sans l’aide de l’homme avec la dispersion active des graines ou des fruits par le vent, les cours d’eau, les oiseaux (comme le merle des Moluques, le bulbul à ventre rouge, le zosterops ou « vini à lunettes ») ou les mammifères (rats, chèvres, cochons sauvages) ou par du bouturage naturel et de la multiplication végétative.

Un appel est d’ailleurs lancé à la population : « Si vous pensez avoir remarqué ce type de plante, il est important de le signaler à la Direction de l’Environnement : 47.66.66 - mail : direction@environnement.gov.pf . Laisser vos coordonnées et nous vous recontacterons ». La contribution populaire permettra, sans doute, de réduire les assauts ravageurs de toutes ces plantes inutiles et qui risquent de s’imposer définitivement.

(Sources : Direction de l’Environnement)

TP



Te mau tumu tiare ‘e rā’au huru rau ‘āpī i fa’aō hia mai i te fenua nei : A fa’a’ore ana’e īa rātou !

I te rauhiti ra 17, ‘ua ‘ārue a’e na te mau ‘aivāna’a ‘ihi nātura i te he’euri o te mau tumu tiare rau e vai nei i Porinetia nei. ‘Ia au i te mau tītorotorora’a a te pū fa’atere nō te Heipuni, piri atu i te 900 mau huru tumu ta’a ‘ē « mātāmua roa », i ‘āmui ato’a hia i te mau tumu varavara ( o te ‘ite noa hia i ‘ni’a i tetahi mau motu a ore ra i te pae fenua tahatai). Teie ra, e ti’a ‘ia arai maita’i nō te mea e vai nei teie mau mea ‘āpī o te ‘aēre marū noa ra, hau i te 1800 mau huru tumu o tei fa’atomo hia i te fenua nei. I te ha’amatara’a, ‘ua rave noa hia rātou nō te fa’a’una’una i te mau ‘āua tiare, tera ra, rave rahi o tei ma’iri roa mai, i riro atu ra ‘ei tumu e ti’a ‘ia fa’a’ore roa hia.

‘Aita roa atu te mahiera’a o te orara’a o te nūna’a mā’ohi i fa’a’ōhie noa a’e i te tupu maitera’a o te mau tumu tiare huru rau. Te tumu : ‘aita te reira e ha’apa’o fa’ahou hia nei, i fāriu mai ai tetahi mau tumu rā’au ‘ē atu, e mau tumu fifi ra te reira. ‘Ua fa’atomo hia mai i te mau tumu nō rāpae mai, e nā tā tātou mau tupuna, a tahi manohiti ‘e te ‘āfa i teienei, i te tau e fano noa nei te mau va’a tau’ati. Tai’o hia atu, e 1800 mau huru tumu tiare nō rāpae mai i ‘ume hia mai. Te nā’o ra tetahi māmā e tanu nei i te tiare : « Rave rahi o teie mau tiare nō rāpae mai,i fa’aōhia mai i te ‘ōmuara’a o te mau matahiti 1900, mai te miconia (ha’apāpūra’a : 1937). I te ha’amatara’a, ‘ua fa’ahaere hia mai te reira nō te fa’anehenehe noa i te mau ‘āua tiare a te mau ta’ata, nō te mea i taua tau ra, ‘ua rave haere te huira’atira’a i tā rātou mau ‘āua tiare ‘e te mau vāhi tanura’a tumu mā’a huru rau. I teie ra mahana, ‘eāha o tā tātou e ‘ite nei. Parau mau, ‘aita ihoa te mau ‘aivāna’a nō terā ra tau i ‘ite ‘eāha te ‘ohipa e tupu i muri mai. Teie ra ho’i, ‘aita atu e parau ‘ē atu : te nānea noa mai ra teie mau tumu tiare nō rāpae mai ‘e te paruparu mai tā tātou iho. »

Nō reira te piha fa’atere o te Heipuni, te DIREN, i ha’amata ai i te fēruri maite. I te parau a te mau ‘aivāna’a « teie mau tumu rā’au ‘e tiare ‘āpī, ‘ua ‘ōpua ihoa te mau ta’ata i te fa’aō mai īa rātou i te fenua nei, mai te mau tumu fa’a’una’una aore ra e ti’a ‘ia fa’a’ohipa ( mau tumu mā’a, o tē fa’a’ohipa ato’a hia nei i roto i te rā’au Tahiti, o tei riro ato’a ‘ei mā’a nā te ‘animara, ma’a hotu,…), ‘ei vāhi marumaru, a ore ra o te riro i te tanu fa’ahoura’a i te mau vāhi i mā’iti ha, i hape roa atu i teie mau ravera’a ( e topa atu tetahi mau huero i roto i te mau pūtē huero mā’a, i tanu roa ato’a hia atu rātou.) (…) ‘I te reira taime, e nehenehe te ‘aerera’a e tupu tā’ue noa, te i te huru noa mea nāhea teie mau tumu tiare i te ha’apararera'a hia atu". Nö vētahi mau tumu rā’au, ‘aita rātou e fāriu ‘oi’oi mai, hō’ē ‘āhuru ‘āva’e noa i muri iho. I roto i terā ārea taime, ‘aita hō’ē noa a’e ‘ohipa i tupu.

Mai te peu ‘aita e nehenehe e fa’ahapa i te tā’ato’ara’a o teie na 1800 huru tumu, i te fa’atupu i tetahi ‘aitauira’a i roto i te huru tupura’a o tā tātou mau tumu mā’a ‘e tiare, ‘ua hi’opo’a hia ra e 600 hanere o rātou. Nō tetahi, ‘ua mātau roa i te tupu noara’a i te fenua nei ( te aura’a : ‘e ‘ite pinepine noa hia rātou i te mau vāhi e tere pineine hia nei ‘e tātou. Hō’ē hānere o rātou o tei mau roa mai). I ni’a i teie fāito, ‘ua tāpe’a hia mai 35 o rātou, nō tō rātou huru ātaāta.
E 35 huru tumu tiare ‘e mā’a e ti’a ‘ia tīnai roa hia.

‘Ua mātara mai te piha fa’atere o te Heipuni tā na hō’ē tāpura i’oa o te mau tumu rā’au ‘e tiare e ‘ōpua hia i te fa’a’ore roa atu. E noa’a teie tāpura i te tai’o hia, ma te haera atu i ni’a i te tahua rēni nā te reva o taua piha ra : www.environnement.pf. E fa’ata’a hia atu ‘outou i te mau tumu i fēruri hia ai i teie mau ravera’a, ‘e ‘ite hia nō hea mai teie mau tumu, mea nāhea rātou i te taera’a mai i te fenua nei. ‘Ua fa’ata’a hia rātou ‘ia au i te hō’ē fa’anahora’a : e a’a tārere ānei, e mātie ānei, e tumu rā’au uru haeha’a a ore ra e mau tumu rā’au teitei ānei. Nā te reira mau ‘api roro uira e ha’amaramarama hau roa atu īa ‘outou.

Nō te mau tumu mā’a ‘ tiare huru ātaāta rahi, ‘ua mahiti tetahi parau araira’a, mai nō te « Puke » tei tu’u hia i roto i te tuha’a « tumu rā’au huru haeha’a ». Teie te mau ha’apāpūra’a e vauvau hia atu : Nō te fenua marite (i te pae rōpū) mai teie tumu rā’au, ‘ua fa’aō hia mai ‘oia i te matahiti 1863 ra. E tupu ‘oia i te mau vāhi pape varavara, i te hō’ē huru fāito teitei haeha’a, nō reira teie tumu i mau roa ai i te mau fenua mātuita ma, i reira ‘ua ‘aere rahi roa. Nā roto i tetahi fā’otira’a nūmera 65 i ha’amana hia i roto i te rurura’a o te mau fa’atere hau i tupu I te 23 nö tēnuare 2006 ra, ō atu ra teie tumu rā’au i roto i teie tāpura o nā 35 tumu i ‘ōpua hia i te tāpū. ‘Inaha, mea ‘ōpani ‘eta’eta hia i te : fa’ahaere fa’ahou mai teie tumu mai i rāpae mai, i te tanu īa na, i te fa’a’aere ato’a, i te ‘āfa’i īa na i tetahi atu fenua ‘a ore ra motu , i te tāpū tō na mau ‘āma’a, tā na mau huero, i Porinetia Farāni nei.

‘Ua fa’ati’a mai hō’ē ‘aivāna’a nō te pū DIREN, o Christophe Brocherieux tāne, mea nāhea teie mau tumu i te ōra’a i roto i teie tāpura : « ‘Ua fēruri mātou i te mā’iti i teie mau tumu rā’au ānei, tiare ānei ‘e mā’a, i ni’a noa i tō rātou huru ‘aerera’a. Nō te mea, tē vai nei tō na mau huero a tei nehenehe e uta hia i terā ‘e terā atu vāhi. ‘Ia tae ana’e hia i tē hō’ē ā taime, e ‘āfa’i hia ihoa teie mau huero e te mau manu i te mau vāhi ātea. Ta’a i teriā tumu, te vai nei ihoa te mau ‘āmā’a tiare huru ātaātari’i, teie ra, mea ‘ōhie ri’i i te tūpohe īa rātou. »

Mātara mai nei hō’ē paura fa’aārara’a arai, nō roto mai i te pū a te DIREN. ‘Ua rave hia i te reira i teie ‘āva’e ‘ēperera i ma’iri. ‘Aita atu e parau ‘ē atu, ‘ia tīnai roa hia teie tumu rā’au. Hō’ē o teie tumu o tei ‘ite hia I Motu ua a’e ra. I te parau o te mau ti’a nō te pū DIREN, mea maoro o tō teie tumu i vai noara’a i’ō nei.
‘Ia ta’a maita’i hia, nā rātou noa ihoa e ‘aere , ‘aita te rima ta’ata e ha’uti noa a’e. E ‘āfa’i hia te mau huero a ore ra tō na mā’a, nā te māta’i, tae noa atu te mau manu ( mai te « merle des Moluques », te « Bulbul » ‘ōpū ‘ute’ute, te vini) tae noa ato’a atu i te mau ‘īore rarahi, te pua’aniho, te mau pua’a ‘ōviri, a ore ra te tāta’ipitira’a ‘āmā’a.

Tē tāvevo nei te piha DIREN i te huira’atira : « mai te peu ‘ua ‘ite a’e na ‘outou i teie mau huru rā’au, mea faufa’a roa ‘ia tāniuniu ‘oi’oi noa ‘outou i te piha fa’atere nō te Heipuni i te reira, teie te nūmera : 47 66 66, a ore ra ‘a pāpa’i atu nā roto i te rāve’a natirara : direction@environnement.gov.pf . A vaiiho atu i tā ‘outou nūmera, ‘e tāniuniu hia atu ihoa ‘outou. » O te mea pāpū, tei roto i tō tātou rima te ‘ananāhi o tō tātou nātura. Ma te toro rave’āmui i teie ‘ohipa tīnaira’a, e fa’aho’i fa’ahou mai tātou i tā tātou iho mau tumu rā’au i ni’a i tā rātou vaira’a mātāmua.

(Nō roto mai te mau ha’apāpūra’a i te Piha Fa’atere o te Heipuni.)

TP

Rédigé par TP le Mercredi 9 Octobre 2013 à 16:02 | Lu 1768 fois